Vinařský fond

Status Současná podoba fondu je dána Vinařským zákonem č. 321/2004 Sb., který vznikl na základě nařízení Evropské unie o společné zemědělské politice v oblasti vinařství.
Rozpočet 84 000 000
Počet zaměstnanců 6

Hospodaření

Fond je financován 22 miliony z poplatků z prodeje každé láhve vína, které činí 50 haléřů za litr. Dalších 5 milionů činí poplatek z rozlohy vinic, konkrétně 350 Kč za hektar. A zbytek tvoří především státní dotace.

Činnost

Hlavní částí výdajů je financování kampaně „vína z Moravy, vína z Čech“, zbylé prostředky jdou na další kampaně, na průzkumy trhu a na marketingové studie. Vinařský fond dále každoročně financuje mnoho drobných aktivit vinařů prostřednictvím dotací. V minulém roce například podpořil účast na výstavě Prodexpo Moskva, akci „Do Schengenu na kole – po vinařských stezkách“ a vydání Knihy veršů o víně Ctirada Králíka.

Hodnocení

Pokud se výrobci vína chtějí sdružit a platit si společně reklamní kampaň, nechť tak činí dobrovolně. Nepotřebujeme další úřad, který je placen z daní a poplatek z vína ve prospěch Vinařského fondu není nic jiného než daň. Vybíráním daně z produkce domácích vín dochází k oslabení jejich pozice oproti dováženým.

Verdikt

Vinařský fond by měl být okamžitě zrušen. Financování obřích kampaní přesvědčujících Čechy, aby konzumovali domácí víno, je naprosto bezúčelné. Existence fondu zdražuje každou lahev vína, takže tím naopak prodej českých vín znevýhodňuje.