Recenze: Špekonomie (aneb Freakonomics)

Někteří čtenáři časopisu Laissez Faire možná znají netradiční žižkovský bar Big Lebowski. Netradiční byl svou zvláštní komorní atmosférou, ale i trochu osobnějším přístupem obsluhy. Tím vším byl však známý maximálně mezi obyvateli pražského Žižkova, možná o trochu širšího okolí. Jednoho dne o něm ale začala psát celostátní média. To bylo tehdy, když se jeho majitel rozhodl zrušit ceny. Zrušit ceny? To lze? Ceny samozřejmě úplně zrušeny nebyly, ale místo podniku si je začal určovat každý zákazník sám. Ekonomové by to možná nazvali dokonalou cenovou diskriminací – každý si může sám ocenit užitek, jaký mu návštěva baru přináší. Jistě vás napadne, že to má jeden háček. Lidé přece budou podvádět a platit méně, než na kolik si večera skutečně cení, nebo vůbec, a majitel bude muset bar zavřít. Jak je to ale doopravdy?

Americký ekonom Chicagské školy Steven D. Levitt samozřejmě netráví večery v pražských barech a nepočítá útratu hostů. Dostala se mu však do rukou data jednoho amerického podnikavce, který se rozhodl rozvážet po kancelářích pečivo. Nekasíroval však své zákazníky osobně, nýbrž jen u pečiva nechával kasičku s informací, na kolik si pečivo cení. O tom, kolik peněz v kasičce každý den našel, si vedl důkladnou statistiku. Co myslíte, musel zavřít krám? Nemusel. Kasičky byly každý den plné a částka se velmi blížila tomu, na kolik si tento podnikavec pečiva sám cenil. Podvodníků bylo jen velmi málo. To však není jediné, co z dat o prodeji vyplynulo. Levitt z přišel na to, jak se změnil výnos vlivem zásadních událostí, které Spojené státy potkaly i to, kteří úředníci podváděli více a kteří méně a čím to bylo způsobeno. Komorní prostředí baru Big Lebowski může být klíčem k úspěchu.

Kromě zajímavých závěrů o prodeji pečiva založeném na důvěře, odhalují novinář Stephen J. Dubner a ekonom Steven D. Levitt v prvním díle vtipně pojmenované knihy Freakonomics (pozn. vzniklo spojením slov bláznivý a ekonomie) řadu dalších pozoruhodných závěrů o multilevelovém fungování drogových gangů či vlivu potratů na kriminalitu. Záhady, nad kterými lidé často přemýšlí, i záhady, o kterých ani nevěděli, autoři vysvětlují populárním způsobem tak, aby jim i úplný ekonomický laik porozuměl a při čtení se nenudil. Možná se jednoho dne dočkáme populárního výkladu, co přinesly volné ceny v Big Lebowski. Ostatně, ekonomové z Vysoké školy ekonomické to mají jen pár kroků do kopce.