Obrana nechutné cenové politiky Uberu

The Verge

Když Sydney čelilo ozbrojenému gangsterovi a lidé se snažili oblast opustit, aktivovala se vyrovnávací cenová politika Uberu, při které se zvyšují ceny, aby odpověděly na vysokou poptávku. To zní hrozně, že? Naopak.

Mnoho lidí se při útěku obrátilo na Uber – oblíbenou aplikaci na spolujízdu, čímž poptávka po jejich autech raketově vzrostla, a díky tomu se aktivovalo tzv. „surge pricing“ (lze přeložit snad jako nárazové nebo přívalové naceňování – pozn. překl.) s cenami až na čtyřnásobku běžné sazby. Odpor byl okamžitý a ostrý. A také naprosto pomýlený.

Fakt, že Uber dovoluje, aby ceny během krizové situace s rukojmími vystřelily, vás může vést k přesvědčení, že Uber nezajímáte, a v tom máte pravdu. Ale Uber nemá povinnost zajímat se o vás. Uber není vládní entita a není veřejnosti bez aut zavázán během průtrže mračen a dokonce ani v době velkého utrpení.

Jsem dost stará, abych si pamatovala dobu před Uberem – zhruba před čtyřmi roky – kdy se lidé nějak dokázali dostat z bodu A do bodu B. Těžko se tomu věří, když se člověk podívá na to, jak někteří lidé reagují, když si nemohou magicky zavolat auto několika tahy prstem, ale Uber skutečně existuje teprve od roku 2009, kdy byl založen jakožto UberCab v San Francisku. Jeho mobilní aplikace byla spuštěna v následujícím roce a od té doby rapidně expandovala ze Zlatého města do stovek měst v 53 zemích na světě. Surge pricing bylo zavedeno v roce 2012.

Premisou tohoto programu je jednoduchý vztah poptávky a nabídky: když se zvedne poptávka po autech a nabídka klesne, zvýší algoritmus Uberu adekvátně poplatek za jízdu, což – jak tvrdí Uber – motivuje více řidičů do práce. Díky tomu je na silnicích více aut ve chvíli, kdy je lidé žádají nejvíce.

Surge pricing nastává během dopravní špičky, když prší nebo sněží, nastává o svátcích jako Halloween nebo Silvestr a nastal během krizových stavů, jako byl ten po hurikánu Sandy v roce 2012, kdy následně newyorský vrchní státní zástupce donutil Uber souhlasit s tím, že během přírodních katastrof nebude ceny navyšovat – a v tom se mýlil právě tak, jako se mýlí kterýkoliv zákazník Uberu, když si stěžuje na vysoké ceny.

Zákazníci Uberu, které navýšení cen vyvede z míry, často na surge pricing odpovídají sdílením screenshotů svých astronomických odhadů jízdného na sociální sítě, což chápou jako prostředek, jak Uber zahanbit.

Během vánice v roce 2013 nahrála Jessica Seinfeldová, manželka komika Jerryho Seinfelda, svůj účet na 415 dolarů na Instagram s popiskem: „Cena za UBER během sněhové vánice (když chce člověk přijet na bar micva a odvézt jedno dítě na přespání.) #OMG #neverforget #neveragain #real.” Nedávno se podařilo jedné ženě úspěšně vybrat peníze crowdfundingovým způsobem na zaplacení jízdy z jejích 26. narozenin.

Ale takové navyšování cen není vydírání lidí v bezvýchodné situaci, jak někteří chybně tvrdili. Uber – který ve skutečnosti není jedinou dopravní metodou na Zemi, ačkoliv to tak může vypadat – upozorňuje pasažéry na nárůst cen před tím, než je nechá objednat si auto, pokud cena naroste na více než dvojnásobek běžné sazby. Aplikace nutí uživatele, aby taxu opsali, aby bylo jasné, že skutečně chápou, do čeho se pouštějí.

Zatímco se krize v Sydney odvíjela, zákazníci Uberu a pozorovatelé šli na Twitter, aby si stěžovali na ty obrovské ceny, a politiku označovali za „marxistickou“ a „naprosto predátorskou“. Gawker se poškleboval, že Uber je „oblíbená taxislužba Ayn Randové“.

Uber na tuto PR noční můru odpověděl tím, že navýšení zrušil, zasaženým vrátil peníze a rozdával jízdy zdarma. To neměl.

Je toho spousta, co můžeme na Uberu kritizovat. Já jsem častou a vášnivou kritičkou neadekvátního ověřování minulosti jeho řidičů. Ale navyšování cen není jeden z jeho hříchů.

Ve svém stand-up vystoupení zvaném Hilarious mluví Louis CK o tom, jaký má tato generace pocit, že má nárok na moderní technologii:

„Letěl jsem letadlem zhruba před měsícem a měli tam vysokorychlostní wi-fi internet; to předtím nikdy neměli. Vysvětlovali nám, že jsme jeden z prvních letů, na kterém je k dispozici. Otevřel jsem laptop a byl jsem online! Koukám se na YouTube a bůhvíco a jsem v letadle! A potom se to rozbilo a ta paní povídá: „Omlouvám se, ale musíme ten internet opravit, takže to po zbytek letu nebude fungovat.“ A ten chlap, co seděl vedle mě, na to: ‚To je pěkná kravina!‘ Sakra chlape, jak ti může svět dlužit něco, o čem jsi ještě před třiceti sekundama nevěděl, že to existuje?“

Pokud se vám nelíbí cenová politika Uberu, pořád jste vítáni v metru, taxíku, autobusu, na hrbu velblouda, koně a v kočáře, nebo můžete prostě jít pěšky. Pokud se vám žádná z těch možností nelíbí, můžete zvážit zatoulat se do země s jiným ekonomickým systémem.


Olivia Nuzziová je spisovatelka a novinářka. Píše o politice pro The Daily Beast. Překlad Martin Pánek.

One comment

Comments are closed.